top of page
Zoeken
  • Rianne Collignon

Walk of Wisdom (3): zegenwensen voor vertrekceremonie

Bijgewerkt op: 30 sep. 2019


In oktober loop ik de Walk of Wisdom, een eigentijdse pelgrimstocht rondom Nijmegen. Op een mooie manier creëert de Walk of Wisdom ruimte voor bezinning: “een dappere en zielsbewogen poging de juiste omstandigheden te helpen ontstaan waarin de wijsheid tot bloei komt.” Hiervoor zijn er een aantal basisrituelen. Een hedendaags getijden- en pelgrimsboek, het icoon ‘Pelgrim’, de pelgrimsveter en vertrekceremonies.

Ik heb besloten geen vertrekceremonie bij te wonen (ik start graag alleen en qua datum kwam het ook niet uit), maar ik heb wel behoefte mijn vertrek te markeren. En dus maak ik mijn eigen vertrekceremonie!


Ergens in mijn voorbereiding afgelopen weken kwam ik het woord ‘zegenwens’ tegen en in een serie over pelgrims zag ik dat er een zegenwens voor iemand uitgesproken werd. Prachtig leek mij dat, dat iemand bewust woorden uitspreekt om jou het goede toe te wensen. Een herinnering aan de afsluiting van de stille dagen in het Stiltehuis in Nijmegen kwam omhoog; een van de begeleiders sprak de laatste keren dat ik er was een zegenwens uit voor de groep voor een goede overgang van het Stiltehuis weer naar huis. Dat maakte steeds diepe indruk op mij.


En zo ontstond het volgende idee: aan anderen vragen een zegenwens voor mij op te schrijven. Op de ochtend van vertrek lees ik de zegenwensen, laat ze op een plek achter in Nijmegen, waar ik ze weer tref bij terugkomst.


Mijn vraag aan jou: wil jij een zegenwens voor mij opschrijven?


Voel je je geroepen (of je mij nu kent of niet)? Spreekt dit je aan? Kun je niets met het woord zegenwens, vervang het dan door iets anders zoals ‘mij het beste toewensen’, ‘een goede reis toewensen’ of ‘ik schrijf Rianne wel een briefje als ze dat zo graag wilt’.


Kort, lang, gek, verhaal, gedicht, brief, grappig, serieus; zolang jij je geroepen voelt en mij het goede toewenst, ontvang ik heel graag een zegenwens van jou op papier. Uiterlijk 9 oktober. Per post (stuur me een bericht voor mijn adres) of wanneer we elkaar zien.


Van mij voor jou deze zegenwens:

“Moge de weg je leven en dat van anderen van dag tot dag verrijken. Vrede op je tocht, vrede naar buiten, vrede naar binnen.”



Liefs,


Rianne

43 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page